نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 614)
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
[ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری (کلیک) ، متوفی قرن پنجم هجری ]
( قسمت سی و ششــم )
شیطــان بــزرگ
( جزء پنجــم صفحه 97)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
117 ـ إِن یَدْعُونَ مِن دُونِهِ إِلاَّ إِنَاثًا
وَ إِن یَدْعُــونَ إِلاَّ شَیْطَانًــــا مَّــرِیـــــدًا
تفسیر لفظی :
این بت پرستان نمی پرستند جز مادگان ( لات و منات )
و نمی خوانند مگر شیطان ملعـــون رانده شــده از درگاه !
تفسیر ادبی و عرفانی :
عزیز است خدای یگانه ،
کردگار داننده ،
بی شریک و بی انباز ،
بی مانند و بی نیاز ،
در کردگاری قدیر ،
در کاردانی بی نظیر ،
در پادشاهی بی وزیر ،
در خدائی بی مشیر ،
احوال بندگان را مدبّر ،
کارهای عالم را مقدّر ،
نه در تدبیر او سهو آید ،
و نه در تقدیر او لغـــو آید ،
یکی را به آب عنایت شسته ،
و چراغ معرفت وی از نور اعظم برافروخته ،
و راهش روشن کرده ،
یکی را به تیغ هجران خسته ،
نموده ی شیطان بر او آراسته !
او را در پیِ بتان داشته ،
عجب کاری است ،
کسی ساخته و پرداخته خود را بپرستد !
یا تراشیده و مصنوع خود را به معبودی بگیرد !
اگر به جز خدا معبودی روا بودی ،
کافر معبود بت بایستی ! نه بت معبود کافر !
عجیب اینجاست که ؛
کافر که خود صانع بت است
و دارای اراده و اختیار و عقل و ادراک ،
دعوی معبودی نکند
و بتی بپرستد که فاقد عقل و اداراک و اختیار و ارده است !
در آغاز اسلام هیچ چیز بر کافران سخت تر از آن نبود که ؛
محمّد مصطفی (ص) گفتی :
خدای عالم یکی است ،
آنها می گفتند :
آیا چند خدا را یک خدا می داند ؟ !
چگونه ممکن است همه ی کارهای جهان را یک خدا اداره کند ؟
ما در مکّه 360 بت داریم و کار مکه تنها نمی توانند راست داشت !
خداوند با حجت جواب داد که :
او خداوندی است که شب تاریک آفرید و روز روشن را !
و آفتاب درخشنده و ماه تابنده !
چه عجب اگر خالق همه آن ها را یکی بسنده ،
و قدرت او همه جهان را بسنده !
خواجه که بنده ای دارد یا ساخته ای ،
همه ملک او باشد ،
و روا نباشد که او ملک بنده یا ساخته اش باشد !
چنان که خداوند فرموده :
بت ملک من ، زمین ملک من ،
ملک من چگونه شود انباز من ،
و در قرآن چند مرتبه از عیب های بتان فرموده :
آیا آنها دست کوبنده و پای رونده دارند ؟
آیا گوش شنوا و چشم بینا دارند ؟
کسی که صفت کمال ندارد خدائی را چون شاید ؟
این ها نمی توانند پشه ای بیافرینند !
آنها را می خوانید ولی آنها نمی شنوند و اجابت نمی کنند !
[ اینها همه گمراهانند و در دام وسوسه ی شیطان ! ]
119 ـ وَلأُضِلَّنَّهُمْ وَلأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ
خَلْقَ اللّهِ وَمَن یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِّن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِینًا
حوالت ضلالت و گمراهی که بر ابلیس آمد از روی سبب آمد !
ورنه خودِ ابلیــس را ، ابلیــس کــــه بــــــــود ؟
بلی شیطان وسوســـه می نماید ،
که وسوسه پیشه ی اوست ،
آن گاه از پیِ وسوسه ،
ضلالت ( گمراهی ) آرد ،
آنان که گمراه شدند جایشان دوزخ ،
و آنان که راه یافتند جایشان بهشت جاویدان است ،
حکمت آفرینش ابلیس !
حضرت علی علیه السلام فرموده اند :
اگر نه ابلیس بودی ،
بوی محبت و مودت از دل مؤمن کی دمیدی ؟
و نور معرفت کی تافتی ؟
ابلیس را بدان آفرید که تا او کار خود نکند
رحمت و آمرزش حق نمایان نشود ،
و باید رحمت و مغفرت خداوند ظاهر گردد ،
و هرچه او خراب کند ،
رحمت خداوند او را آبادان کند ،
و هرچه او به غارت بَرَد ،
از وی باز ستاند و مزیدی بر سر نهد .
[ نمونه عینی ابلیس که همان شیطان بزرگ باشد ، در این زمان آمریکاست ،
و شیطانه های کوچک ( اذناب شیطان ) حکومت های وابسته به او هستند ،
و هرچه ما در تحریم شیاطین باشیم ،
رحمت خداوند بر آباد کردن این مملکت بیشتر و گستره تر !
و غارت این مملکت توسط شیطان کمتر !
مگر نه این است که این همه پیشرفت علمی که در زمینه های مختلف داریم
همه در زمان تحریم بوده ؟
پس ای شیطان بزرگ ! تو باید از ما بترسی نه ما از تو ،
ما دیگر فریب وسوسه های به ظاهر انسان دوستانه تو را نخواهیم خورد ،
ما روزی تو را به زانو در خواهیم آورد
و آن چه را که از ما به غارت برده ای باز خواهیم ستاند ]
مــــولای مـــــا ؛
ای محبـوب دل هـا و ای منجـــــی انسـان هـا ؛
قائـــم آل محمّـد (ص) حضــرت امــام مهــدی (عج) ؛
یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله
همـــه مشکلات و گــــرفتـــــــــاری هـــای مـــــــا
ناشی از غیبـــــت طــــولانــــی شمــــــاست
برای تعجیل در فـرج مبارکتــان
دعـــــا می کنیم
موضوع :